Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI)

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Obchodzony jest na całym świecie. DBI ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajamianie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu.

Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Z pełną listą zaangażowanych państw i instytucji oraz podjętymi przez nie działaniami zapoznać się można na stronie https://www.saferinternetday.org/ .

Na stronie można znaleźć materiały edukacyjne dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu, opracowane z myślą o rodzicach i profesjonalistach, jak również przeznaczone dla dzieci i młodzieży.  

Zachęcamy do rozmawiania z dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci. Pomocna może okazać się infografika, którą można pobrać ze strony i wydrukować.

Pamiętajmy o zasadach higieny cyfrowej i stosujmy je na co dzień. Obserwujmy, ile czasu spędzamy każdego dnia przed ekranem smartfona. Rozmawiajmy o pozytywnych doświadczeniach i odkryciach, ale także o tym, co nam się nie podoba lub co nas niepokoi. Ustalmy godziny wolne od smartfona i urządzeń, np.  podczas odrabiania pracy domowej, w czasie posiłku, odpoczynku, przed snem. Warto wyłączyć powiadomienia, które rozpraszają uwagę. Pamiętajmy, że nie wszystkie informacje zamieszczone w sieci są prawdziwe – poszukajmy wspólnie z dziećmi wskazówek, jak szukać wiarygodnych źródeł i jak reagować na fałszywe i szkodliwe treści. Planujmy czas bez Internetu i zachęcajmy dzieci – najlepiej własnym przykładem – do szukania zainteresowań i atrakcyjnych sposobów spędzania czasu poza siecią. Dbajmy o relacje, które najskuteczniej chronią przed uzależnieniem.

Poniżej zamieszczamy listę kontrolną, która może pomóc rodzicom w ocenie, czy dziecko przejawia cechy charakterystyczne dla ewentualnego ryzyka uzależnienia od mediów cyfrowych (np. smartfon, komputer, konsola, Internet).

Czy moje dziecko jest narażone na ryzyko uzależnienia od technologii cyfrowych?

Lista kontrolna może być jedynie orientacyjną wskazówką i nie zastępuje diagnostyki. Niemniej jednak każdą pozytywną odpowiedź traktuj poważnie. Jeśli w dłuższym okresie czasu pojawia się u dziecka pięć lub więcej cech lub nie masz pewności, poszukaj profesjonalnej pomocy.

1. Czy masz wrażenie, że myśli Twojego dziecka ciągle krążą wokół smartfona, komputera, konsoli lub Internetu – nawet podczas innych zajęć?

2. Czy Twoje dziecko wydaje się nerwowe, drażliwe lub przygnębione, gdy musi obejść się bez smartfona, komputera, konsoli lub Internetu?

3. Czy masz wrażenie, że Twoje dziecko coraz bardziej wycofuje się z kręgu rodziny i przyjaciół?

4. Czy cyfrowe aktywności wypierają wcześniejsze zainteresowania lub hobby dziecka?

5. Czy Twoje dziecko rezygnuje z posiłków, aby grać, surfować po Internecie lub korzystać ze smartfona?

6. Czy wydaje Ci się, że Twoje dziecko zaczęło osiągać gorsze wyniki w szkole z powodu korzystania z takich urządzeń?

7. Czy Twoje dziecko dużo przybrało lub straciło na wadze?

8. Czy Twoje dziecko jest często przemęczone?

9. Czy mimo dostrzegalnych negatywnych konsekwencji Twoje dziecko spędza coraz więcej czasu przed ekranem?

10. Czy podejrzewasz, że Twoje dziecko gra, czatuje lub surfuje do późna w nocy?

11. Czy Twoje dziecko coraz częściej korzysta ze smartfona, komputera, konsoli lub Internetu, aby dać upust uczuciom takim jak złość czy gniew lub aby stłumić

problemy?

Nawet jeśli na wiele pytań odpowiedź była pozytywna, nie jest to jeszcze oznaką uzależnienia lub patologicznego korzystania z mediów cyfrowych. Bądź w kontakcie ze swoim dzieckiem i zainteresuj się aplikacjami i grami, z których korzysta.

Skip to content