KOCHANI RODZICE, WYCHODZĄC NAPRZECIW WASZYCH OCZEKIWAŃ, ODPOWIADAMY NA NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ PYTANIA W KONTAKCIE Z NAMI…
Z JAKIMI PROBLEMAMI DZIECKA MOŻNA ZGŁASZAĆ SIĘ DO PORADNI?
- trudności w nauce,
- trudności w poprawnym pisaniu i czytaniu,
- trudności w uczeniu się matematyki,
- trudności wychowawcze,
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
- problemy w rozwoju emocjonalnym lub społecznym dziecka,
- nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym,
- wady wymowy,
- trudności w wyborze zawodu / szkoły średniej / studiów.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne. Z pomocy mogą korzystać dzieci i młodzież uczące się w rejonie działania Poradni (powiat zduńskowolski).
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z POMOCY PORADNI ?
Z pomocy Poradni mogą korzystać:
- Dzieci i młodzież,
- Osoby dorosłe uczące się,
- Rodzice,
- Nauczyciele,
- Pracownicy innych instytucji np.: policji, sądu rodzinnego, ośrodka pomocy społecznej.
DZIECI I MŁODZIEŻ
Warunkiem objęcia pomocą dziecka przez pracowników Poradni jest wyrażenie zgody przez przynajmniej jednego z rodziców. Rodzic powinien skierować do Poradni wniosek o wydanie odpowiednio opinii lub orzeczenia. Wnioski takie można złożyć w Poradni osobiście.
Wniosek musi być podpisany przez rodzica, ponieważ występuje on w imieniu osoby niepełnoletniej.
Wydanie opinii lub orzeczenia poprzedzone jest wywiadem zebranym od rodzica, analizą zgromadzonych dokumentów oraz badaniem psychologicznym, pedagogicznym albo logopedycznym (zależnie od potrzeb) w celu sporządzenia diagnozy. Dzieci i młodzież nie mogą przybywać na badania samodzielnie, bez towarzystwa rodzica.
Jeżeli istnieje taka potrzeba, zdiagnozowane dziecko może zostać objęte terapią na terenie Poradni. Zależnie od charakteru występujących trudności cykliczne spotkania z dzieckiem będzie prowadził psycholog, pedagog lub logopeda. Prowadzenie terapii zależy od możliwości Poradni w danym momencie.
OSOBY DOROSŁE UCZĄCE SIĘ
Osoby dorosłe uczące się mogą samodzielnie składać wnioski o wydanie – w odniesieniu do ich własnej osoby – opinii lub orzeczenia, albo wnioski o konsultację w sprawach własnych trudności i problemów. Tryb postępowania w ich sprawach jest taki sam jak w przypadku dzieci i młodzieży.
RODZICE
Dla rodziców Poradnia proponuje następujące formy pomocy: konsultacje indywidualne w sprawach dzieci, mediacje między rodzicem a dzieckiem a także uczestnictwo w spotkaniach informacyjnych i tematycznych. Istnieje również możliwość uczestnictwa w cyklu zajęć psychoedukacyjnych pod nazwą „Szkoła dla Rodziców”.
„Szkoła dla Rodziców” to cykl spotkań tematycznych mających na celu podniesienie umiejętności wychowawczych i samoświadomości bycia rodzicem. Swoją gotowość uczestnictwa w tych zajęciach należy zgłosić w sekretariacie Poradni osobiście lub telefonicznie. Zajęcia rozpoczynają swój cykl po zgromadzeniu odpowiednio licznej grupy uczestników.
Aby skorzystać z możliwości konsultacji z psychologiem, pedagogiem lub logopedą w sprawach dotyczących trudności rozwojowych dzieci należy wypełnić druk WNIOSEK O KONSULTACJĘ SPECJALISTYCZNĄ.
NAUCZYCIELE I DYREKTORZY SZKÓŁ
Poradnia realizuje na potrzeby szkół takie formy pomocy jak konsultacje indywidualne z nauczycielami oraz zajęcia edukacyjne dla uczniów, nauczycieli i rodziców w placówkach oświatowych.
CO NALEŻY ZABRAĆ ZE SOBĄ DO PORADNI ?
Wybierając się na badanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej należy zabrać:
- okulary bądź aparat słuchowy jeżeli dziecko ma wadę wymagającą tego rodzaju korekty (dotyczy wszystkich rodzajów badań),
- dokumentację medyczną zgodnie z potrzebami.
PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO BADAŃ
Ważne jest odpowiednie przygotowanie dziecka do uczestnictwa w badaniu. Jest to istotne w przypadku każdej wizyty w Poradni, a w szczególności pierwszej.
Pozytywne nastawienie dziecka do badania ułatwia jego przeprowadzenie oraz zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa.
CZAS PRZEPROWADZANYCH BADAŃ
Długość badania uwarunkowana jest:
- Możliwościami psychofizycznymi dziecka, tempo pracy,
- Rodzajem przeprowadzanego badania,
- Motywacją dziecka do badania,
- Dobranymi metodami do zgłaszanego problemu.
Czas trwania poszczególnych badań wynosi w przybliżeniu:
- Badanie psychologiczne – do 3h
- Badanie pedagogiczne – do 3h
- Badanie logopedyczne – do 1,5h
SYTUACJE, W KTÓRYCH BADANIE NIE ZOSTANIE PRZEPROWADZONE
- Dziecko uczęszcza do placówki oświatowej poza rejonem działania Poradni,
- Dziecko stawiło się na badanie bez opiekuna prawnego (opiekunem prawnym jest rodzic lub osoba upoważniona do tej funkcji przez sąd ),
- Dziecko jest w sposób zauważalny chore tzn. jest przeziębione, ma katar, kaszel, zatrucie pokarmowe, podniesioną temperaturę lub w inny dostrzegalny sposób jest niedysponowane,
- Brak okularów lub aparatu słuchowego w przypadku dziecka wymagającego tego typu korekty