Diagnozowanie
Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna:
- poziomu rozwoju psychoruchowego
- opóźnień i dysharmonii w rozwoju
- poziomu funkcji poznawczych, inteligencji, zdolności uczenia się, procesów pamięci, koncentracji uwagi
- potencjału i uzdolnień
- funkcji percepcyjno-motorycznych (percepcji wzrokowej, słuchowej, grafomotoryki oraz ich integracji)
- sfery emocjonalnej i osobowości
- zaburzeń emocjonalnych oraz trudności adaptacyjnych
- zaburzeń zachowania
- przyczyn niepowodzeń szkolnych
- trudności w uczeniu się czytania, pisania oraz matematyki (min. dysleksji, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii)
- dojrzałości szkolnej, wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły, odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
- umiejętności szkolnych.
Diagnoza logopedyczna:
- przesiewowe badania mowy
- diagnoza rozwoju mowy i wad wymowy.
Diagnoza w zakresie doradztwa zawodowego:
- ocena preferencji i zainteresowań oraz ewentualnych ograniczeń w wyborze zawodu.
Orzekanie
Powołany przez dyrektora poradni Zespół Orzekający wydaje:
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;
- orzeczenia w sprawach:
- potrzeby kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, zagrożonej niedostosowaniem społecznym, niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
- potrzeby zajęć rewalidacyjno–wychowawczych;
- potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, przedszkola.
Wspomaganie
Jednym z nadrzędnych założeń nowego systemu wspomagania szkół jest utożsamianie dobrej szkoły czy dobrego przedszkola z organizacją uczącą się. Ważnym elementem rozwoju szkoły i przedszkola jest zespołowe uczenie się. Aby doskonalenie spełniło swoją rolę, powinno być związane z autentycznym, towarzyszącym dyrektorowi i pracownikom, przekonaniem o potrzebie podnoszenia jakości pracy, niezależnie od osiągniętego stopnia rozwoju.
Założenia modelu wspomagania:
- Wspomaganie jest adresowane do przedszkola, szkoły i placówki.
- Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów.
- Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby.
- Wspomaganie jest procesem.
Instytucje wspomagające szkołę
Wspomaganie rozwoju szkoły obejmuje:
1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki.
2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki.
3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizację.
4. Wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Proces wspomagania pracy szkół
Drugim ważnym elementem systemu wspomagania szkól są międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia. Głównym ich celem jest ułatwienie wymiany doświadczeń i stworzenie możliwości podejmowania wspólnych wyzwań przez nauczycieli i dyrektorów z różnych placówek.
Do zadań poradni należy min. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Zajęcia specjalistyczne
Prowadzimy:
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze sprzężonymi deficytami rozwojowymi
- w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych zajęcia logopedyczne dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i języka, wadami wymowy
- zajęcia z zakresu wieloaspektowej pomocy dzieciom z problemami rozwojowymi
- zajęcia dla uczniów zdolnych, rozwijające myślenie twórcze i umiejętności interpersonalne
- zajęcia psychologiczne dla uczniów z problemami emocjonalnymi
Pomoc i wsparcie
Wspieramy i rozwijamy kompetencje i umiejętności rodziców i opiekunów poprzez:
- porady i konsultacje
- doradztwo szkolne i zawodowe
- prelekcje, szkolenia warsztatowe, grupy wsparcia, treningi umiejętności wychowawczych.
Poradnictwo zawodowe
Dla: uczniów, rodziców i nauczycieli
- indywidualne
- badanie preferencji i zainteresowań
- ocena ewentualnych ograniczeń w wyborze zawodu
- wskazywanie na możliwości rozwijania własnego potencjału
- wzmacnianie refleksyjności na temat motywów wyborów edukacyjnych i zawodowych
- wspieranie w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych
- grupowe
- zajęcia warsztatowe dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Profilaktyka
Poradnia prowadzi działania z zakresu profilaktyki pierwszo- i drugorzędowej.
Celem pierwszorzędowej jest wspomaganie prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, zapobieganie patologiom społecznym, uczenie umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, wyposażanie nauczycieli i rodziców w wiedzę dotyczącą wychowania oraz wspierania ich w tym zakresie.
Działania profilaktyczne prowadzone są w formie warsztatów, prelekcji, na ogół na terenie placówek oświatowych (przedszkola, szkoły, internaty). Kierowane są do dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich rodziców i nauczycieli.
Profilaktyka drugorzędowa kierowana jest do osób z grup zwiększonego ryzyka. Jej celem jest ograniczenie dysfunkcji (ostatnio szczególnie w zakresie nadużywania Internetu); prowadzona jest w formie konsultacji.
Współpraca
Udział specjalistów:
- w tworzeniu IPET
- przy organizowaniu zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
- w tworzeniu sieci współpracy dla nauczycieli przedszkoli
- w sytuacji interwencji kryzysowych
- w realizacji zajęć profilaktycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz dla rodziców i nauczycieli.