Na podstawie –

„Smaczne zabawy  buzi  i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci”,  autorstwa: Elżbiety Borsuk – Soroty   i  Aleksandry  Kruszewskiej.

Aby terapia logopedyczna miała sens, potrzebne są systematyczna praca. Dzieci nie zawsze chcą wykonywać przed lustrem zadane ćwiczenia i najczęściej nie są dostatecznie przygotowane do kolejnych zadań.

W trosce o zwiększenie motywacji dla rodziców i opiekunów oraz dla uatrakcyjnienia tych ćwiczeń autorki znalazły „złoty  środek” w postaci zaprezentowanych pomysłów.

1. Ćwiczenia pionizacji języka:

a) Na talerzyku rozsypujemy ryż preparowany (lub płatki śniadaniowe w kształcie kółek z dziurką lub kilka andrutów).  Dziecko kładzie na czubku języka wybrany produkt. Prosimy je, by przemieszczało język z produktem w kierunku górnej i dolnej wargi oraz kącików ust.

b) Przygotowujemy talerzyk z ryżem preparowanym (lub inne produkty – jak wcześniej). Podczas gdy dziecko słucha czytaną bajkę lub ogląda ją w TV, próbuje jak najdłużej utrzymać produkt na czubku języka przy górnym wałku dziąsłowym. Podczas tego ćwiczenia usta powinny być zamknięte, a zęby złączone. Można wymieniać produkt, gdy dziecko niechcący go połknie.

2. Ćwiczenia oddechowe:

a) Na talerzyku kładziemy płatki śniadaniowe. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie ich z talerzyka za pomocą słomki. Przed ćwiczeniem dziecko musi mieć wydmuchany nos i słomkę trzymać wargami a nie zębami!

b) Ustawiamy 2 talerzyki. Na jeden kładziemy płatki śniadaniowe. Prosimy, by dziecko zasysają produkt słonką przeniosło go na drugi talerzyk.

3. Wzmacnianie mięśnia okrężnego warg:

a) Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, by dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian dawało misiowi całusa i łaskotało językiem. Podczas całowania misia usta muszą układać się w dzióbek, a podczas łaskotania misia, żuchwa ma być nieruchoma (na początku pomagamy ją przytrzymać).

b) Smarujemy dziecku wargi smakołykiem (krem czekoladowy, dżem, powidła lub miód), starsze dziecko może to zrobić samodzielnie. Następnie prosimy , by na talerzyku stawiało „kremowe” pieczątki, trzymając usta w kształcie okienka.

c) Przygotowujemy lizak w kształcie kulki i umieszczamy go w przedsionku jamy ustnej malucha (między wargami a zębami). Prosimy dziecko, by utrzymało lizak w przedsionku, podczas gdy my ciągniemy za patyczek. Dostosowujemy siłę, czas i ilość powtórzeń od możliwości malucha.

C. D. N.

Skip to content